Akcie Amazon vs. IPO Alibaba Group

Středa 17. září

Obchodní svět a hlavně ten akciových investorů, žije hitem posledních týdnu a tím je vstup akcie Alibaba Group(obrovský čínský internetový eshop) na burzu cenných papírů v USA. Do této doby byly jedničkou v segmentu globálních e-shoů akcie Amazon(Nasdaq:AMZN), které drží prvenství v objemu svých klientů americké e-commerce vůbec. Akcie této americké společnosti zaznamenaly během pondělního obchodování 15.9.2014 pokles o -2,2% na cenu 323,89 USD za akcii, nicméně i přesto za poslední měsíc udržují akcie svoji hodnotu nad klouzavým ročním průměrem +8,72% své předchozí hodnoty.

Bylo by však velmi krátkozraké se domnívat, že společnost Amazon, která čím dál více proniká do Evropy a to nejen získáním nových klientů z tohoto světadílu, ale i budováním svého pevného logistického zázemí a to přímo již třemi plánovanými sklady a logistickými centry v České republice bude postupem času vytlačen z popředí trhu. Jen v České republice tím bude nová nabídka práce pro více jak 2000 nezaměstnaných. Společnost Amazon hodlá nadále rozvíjet svoji distribuční síť a získávat další své platící klienty a úspěšně realizovat svůj rozvoj a to nejen na evropských trzích což se této společnosti doposud daří.

V tomto ohledu jsou Spojené státy a zejména jejich spotřebitelé a tím pádem i zákazníci společnosti Amazon velmi(leč je tomu právě pro USA s podivem) vysoce konzervativní a proniknout v celoplošném rozsahu na severoamerický trh bude pro společnost Alibaba Group ještě výrazně náročnější a bude jí to  stát mnoho úsilí zejména s ohledem  na následné udržení svých zákazníků. Nicméně dle analytických odhadů se dá zcela reálně předpokládat, že přirozeným způsobem dojde k selekci nabízených produktů těchto e-commerce obchodníků na tomto daném trhu a to nejen na území USA.

Amazon je standartní internetový prodejce převážně pracující na principu zásilkového prodeje pro své koncové zákazníky. Amzaon jako první na světě začal prodávat ve velkém knihy a následně i eknihy. Dlouhodobě je největším prodejcem Oproti tomu pojetí společnosti Alibaba a to zejména v asijských lokalitách dosud pracuje spíše jako obchodník, kde převažuje trend velkoobchodních dodávek a to ještě z velké části v napojení na státní dodávky Čínské lidové republiky.

Stávající klesající kurz akcie Amzonu a po ještě další očekávané korekci je vhodnou výchozí cenou akcie této společnosti pro nákup. Cíl zhodnocení jak ve střednědobém tak i dlouhodobém investičním horizontu je vysoce pravděpodobný s ohledem na blížící se vánoční nákupy.

Oproti tomu předpokládaný raketový vzestup ceny akcie společnosti Alibaba Group po jejím,  s největší pravděpodobností úspěšném IPO, sice krátkodobě způsobuje zájem o služby této společnosti, ale v budoucnu půjde o to, zda tímto v dlouhodobém průměru klesnou tržby společnosti Amazon na úkor Alibaba Group.

A právě s tímto faktem zatím většina finančních a investičních analytiků nepočítá a ani nejsou nikde uváděny. Z tohoto pohledu pak lze odvozovat, že oba giganti díky celosvětovému rostoucímu zájmu o internetové - eshop nákupy, důsledkem přirozené shody a zájmu samotných zákazníků najdou své uplatnění obě společnosti. Otázkou střednědobého vývoje bude, kdo dříve zaplní onu pověstnou a tolik hledanou skulinu trhu, avšak s největší pravděpodobností, částečně pak na úkor kamenných prodejců aniž by si v budoucnu musely jak Amazon tak Alibaba být vyhraněnou konkurencí v pravém slova smyslu.