IPO Ferrari se přiblížilo – přinese pohádkové zisky ?

Úterý 28. července

Společnosti Fiat Chrysler Automobiles NV po dohodě s americkými regulátory trhu se úspěšně podařilo vyčlenit automobilku Ferrari SpA jako výrobce luxusních vozů tak, aby její akcie jako samostatný akciový titul mohl vstoupit do veřejného primárního úpisu – IPO na kapitálový trh. V této věci byl již vybrán akciový trh na území USA a to přímo na New Yourk Stock Exchange – NYSE, kde již v minulém týdne ve čtvrtek 23.července 2015 tato italská automobilová skupina po předchozích konzultacích předložila pro potřeby IPO svůj prospekt emitenta.

Celková kapitalizace společnosti Ferrari pro potřeby tohoto prospektu emitenta, který formou IPO vstupuje na americký akciový trh byla oceněna zhruba okolo 11 miliard amerických dolarů. Objem emise umístěné prostřednictvím primárního úpisu akcií počítá s umístěním na veřejný akciový trh s 10% svého celkového objemu tudíž se jedná o prodej akcií představující kapitál zhruba 1 miliardy USD. Ovšem analytici uvádějí, že celková výše kapitalizace italsko-americké společnosti Fiat Chrysler Automobiles dosahuje necelých 20 miliard USD a je výrazně dluhově zatížena. Právě jedním z těchto důvodů je vyčlenění Ferrari a z prodeje akcií s předpokládaným výtěžkem okolo 1,3 mld USD má být naloženo jako s vkladem do investičního vnitřního fondu jehož objem byl stanoven na 48 miliard eur a má díky inovaci zvýšit zisky celé automobilové skupině a vést k úplnému oddlužení.

Podle zveřejnění ekonomických ukazatelů společnosti Ferrari SpA je vysoká pravděpodobnost úspěšnosti tohoto IPO a i následnému růstu ceny akcií společnosti Ferrari SpA. Společnost vykázala zisk ve výši 265 milionu EUR a celkové tržby za rok 2014 dosáhly výše 2,76 miliardy EUR s výhledem možného potencionálního růstu v následujícím období. Nicméně skeptičtí analytici a zejména odborníci na automobilový trh upozorňují, že vlastní zboží není co akcie a uvádějí příklad módní skupiny Prada jejichž produkty jako luxusní zboží činní přímo tržební rekordy avšak akcie po IPO zaznamenaly pokles o -11%. Dalším argumentem zmiňovaným ve vztahu k investicím zejména milovníky této automobilové značky je fakt, že cena ojetých vozů Ferrari Testarossa vyrobených okolo let 1980 se jako investice ještě před rokem dala pořídit okolo 40.tisíc eur a nyní jejich cena se pohybuje nad hranicí 120.tisíc eur a výše. V této souvislosti rýpavý analytici dávají do souvislostí zda i u akcií bude možný během 1 roku až trojnásobný výnos.

Toto umístění akcií formou IPO je především podle drtivé většiny analytiků velmi vhodné pro drobné investory, kteří nemohou překonat značné finanční nároky na pořízení vlastnictví tohoto luxusního vozu jako fyzické držení avšak právě díky IPO i oni nákupem akcií budou mít přímý podíl na části této automobilky a oprávněně mohou tvrdit „I já mám své Ferrari“. Podle předchozích informací se ve vztahu k termínu plánovaného IPO Ferrari hovoři o datu letošního roku 2015.Tento údaj o termínu nebyl doposud nikým potvrzen avšak lze ho očekávat již brzy.Náročná příprava IPO včetně vlastní Road Show pro vstup této italské automobilové skupiny na světový kapitálový trh což NYSE bezpochyby předurčuje se dle zdrpjů blízkému vedení Ferrari SpA již plně připravuje. Většina odborníků a analytiků včetně předních světových ekonomických médií se shoduje na pravděpodobně možném úspěšném uskutečnění IPO Ferrari na NYSE již letos.